Polet endrer returregler, men ikke for ødelagt vin

Sosiale medier har den siste tiden flommet over av innlegg og kommentarer rundt endringene Vinmonopolet gjør for retur av vin fra 1. januar 2026. Men mange har misforstått. Endringene gjelder bare uåpnede flasker, ikke flasker du har åpnet og funnet ut at de ikke er som de skal være, for eksempel med korkfeil. Disse kan fortsatt tilbakeleveres og du får erstattet kjøpsbeløpet.

-Vi har bare gjort en endring i reglene for retur. Med retur mener vi å returnere en uåpnet vare som kunden ikke vil ha, eller ikke har behov for. Varen må være i samme stand som da den ble kjøpt, da den skal kunne selges videre. Og kunden må returnere varen innen 30 dager etter kjøpsdato, samt kunne vise til kvittering eller byttelapp. På grunn av metanolfare tar vi ikke imot retur av brennevin over 22% kjøpt i butikk, sier Trond Erling Pettersen, leder Varefag og faghandel i Vinmonopolet til VinPuls.

Sørg for å ha digital kvittering

Mange er skeptisk til om de oppbevarer kvitteringene sine lenge nok, og at de derfor kan få problemer ved innlevering av uåpnet vin de ikke vil ha. Trond Erling Pettersen vil derfor gjerne løfte frem muligheten for digital kvittering, som kanskje ikke så mange kjenner til.

-Ved å registrere kjøpet før du betaler i kassen på Polet, får du kvitteringen inn i Vinmonopolet-appen på mobiltelefonen din. Gå inn på profilen din, velg «Registrere kjøp i butikk» og vis strekkoden til den som sitter i kassen. Da kan du samle kvitteringer for det du kjøper i butikkene våre og det du handler i nettbutikk/app på samme sted, og du har kvitteringene lett tilgjengelig dersom du skal gjennomføre en retur eller reklamasjon senere.

Trond Erling Pettersen, leder Varefag og faghandel:

“Med retur mener vi å returnere en uåpnet vare”

Innfører også byttelapp-ordning

En annen nyhet som også er innført av Vinmonopolet, er byttelapp.

-Skal du kjøpe en gave til andre, tilbyr vi nå også byttelapp, som mange nok er kjent med fra bokhandler og så videre, slik at gavemottaker kan bytte produktet hos oss innen 30 dager, forteller Pettersen.

-Og de nye reglene for retur gjelder bare for uåpnede flasker?

-Ja, det er ingen endring når det gjelder muligheten til å levere tilbake varer med feil, altså reklamasjon. Dette kan handle om korkfeil, oksidert vin og liknende. Om du har kjøpt en vare hos oss som det er noe feil med, kan du ta med varen til en av våre butikker og reklamere på varen.

Men - for at vi skal kunne vurdere varen må det være tilstrekkelig innhold igjen på emballasjen. Du kan ikke reklamere på en tom vare. Reklamasjonen bør skje innen rimelig tid etter kjøp, maksimalt to år for vanlig vin, fem år for lagringsvin, svarer Trond Erling Pettersen.

Her er tre bilder som viser hvordan man får opp strekkoden som kan skannes i kassen i butikk og gir mulighet for digital kvittering:

Bilde 1 viser hvor i Vinmonopolet-appen din du finner dette valget (profilen din – «Registrere kjøp i butikk»).
Det andre viser en enda raskere metode, som fungerer på iPhone: Hold inne app-ikonet på Hjem-skjermen, så får du opp «Vis kundeid for registrering av kjøp i butikk» som et hurtigvalg.
Det siste skjermbildet viser selve strekkoden, som skannes i kassen i butikken.

Forrige
Forrige

“Svensk seier” i Chianti-konkurransen på VinPuls

Neste
Neste

Ikke bare ekte fransk - nå også heltrøndersk