BEST Cellars har kapret stor internasjonal aktør
Et utvalg av produkter i Vinarchys store portefølje.
En av verdens største aktører innen vinproduksjon,Vinarchy (tidligere Accolade Wines), har overført sin omfattende vinportefølje til Best Cellars AS, et selskap i Hansa Borg Solera (HS). -Denne strategiske beslutningen markerer en av de største omstruktureringene i den norske vinbransjen på flere år og gir en betydelig vekstmulighet for begge selskaper på det norske markedet, heter det i en pressemelding.
-Det er et partnerskap som ikke bare reflekterer det sterke samarbeidet mellom aktørene gjennom flere år, men også alle de muligheter som skapes fremover, uttaler Anders Aanestad, Trading Director, HansaSolera.
En av de største overgangene i markedet
Med ett årlig salgsvolum på rundt 800 000 liter og en omsetning på 150 millioner kroner i 2024, representerer avtalen denne største overgangen innen vin i det norske markedet de siste fem årene.
Sammen med eksisterende merkevarer som Jacob’s Creek fra Australia, Stoneleigh fra New Zealand og Campo Viejo fra Spania. i tillegg til bl.a. Hardys, Mud House og Banrock Station, vil porteføljen fra Vinarchy gi et samlet volum på nær en million liter.
I tillegg til dette eier Vinarchy også merkevaren Ginger Joe som selges både i dagligvare og på Vinmonopolet. Totalt salgsvolum for Ginger Joe i Norge ligger på ca. 700 000 liter pr. år, noe som gir en omsetting på ca. 70 millioner kroner i året.
Tre av storselgerne som nå overføres til Best Cellars, Campo Viejo, Jacob’s Creek og Hardys.
Samler hele porteføljen hos Best Cellars
I følge pressemeldingen ble Best Cellars og Hansa Borg Solera valgt på bakgrunn av sin imponerende posisjon og omfattende kompetanse i både detaljhandelen via Vinmonopolet og Horeca-markedet (uteliv). Som en pålitelig og langsiktig partner for Vinarchy, har de kontinuerlig levert fremragende resultater. Vinarchy samler nå hele porteføljen i HansaBorg Solera-selskapet Best Cellars.
Overtakelsen er virksom fra 1. oktober, og vil føre til en markedsandelesvekst for HansBorg Solera på 1,1 prosentpoeng og styrke Vinarchy sin samlede posision på det norske markedet, både på Vinmonopolet og ikke minst i uteliv.
Søker stadig nye vekstmuligheter
-Det er ikke bare den sterke posisjonen til HansaSolera som har gjort dette samarbeidet mulig, men også Best Cellars-teamet, bestående av Tore Sandsmark, Tom Dyrberg og Vibeke Auberts evne til kontinuerlig å søke nye vekstmuligheter for Vinarchy sine merkevarer i det norske markedet. Teamets dedikasjon og vilje til innovasjon og forbedring var avgjørende for at HansaSolera ble valgt som den beste partneren for Vinarchy’s videre satsning på det norske markedet.
Vinarchy, tidligere kjent som Accolade Wines, har også gjennomgått en navneendring som symboliserer deres visjon om lederskap innen vinbransjen. Navnet "Vinarchy" kombinerer det franske ordet "vin", som betyr vin, med det greske ordet "archy", som betyr lederskap.